Vi har fået en ny kunde. Kunden har købt et ældre hus i Nordsjælland, som skal istandsættes. Der er tale om en totalentreprise, hvilket betyder at vi praktisk talt skal rive alt ned og starte forfra. Vi skal lave 2 nye badeværelser med gulvarme, nyt køkken, nye gipslofter, nye trægulve med gulvvarme, ny el i hele huset, filsning af hele huset udvendigt samt ny flisebelægning. Det er en spændende opgave, hvor der er mulighed for at ændre udtrykket for huset fuldstændigt.

Opgaven er ikke uvant for os og vi laver faktisk en del af disse totalentrepriser. Men det er stadig en udfordrende opgave, da der er mange faggrupper indover. Det hele skal “klappe” og koordineres godt, da der er en stram tidsplan.

Men det er det hele værd, når familien flytter ind, og bruger det “nye” hus, som det var tiltænkt da  tegningerne blev lavet. Men før man kan gå igang med sådan et projekt, skal der udarbejdes en kontrakt. Hvad mange ikke ved, er hvor mange måneder der kan gå, før man lukker en aftale på sådan et projekt. Der er mange trin i processen for både entreprenør og bygherre. Nogle af disse trin kan f.eks. være budrunde mellem forskellige entreprenører, kreditgodkendelser i banken, entrepriseforsikringer for byggeriet og møder med diverse rådgivere. Derefter skal der udarbejdes en rate- og tidsplan og en kontrakt, der tilgodeser begge parter. Vores ynglingstrin som entreprenør i denne proces er når kontrakten lander på kontoret i underskrevet stand… – og det gjorde den i dag.

Vi vil løbende lave indlæg om projektet “Det Gule Hus”, så I kan følge med i processen og de forskellige projekter en totalentreprise indebærer.

God weekend.